Onderzoek

Het onderzoek

Het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek No stress (2018-2021) focuste op het versterken van de stressregulatie van leraren en kinderen in het basisonderwijs.

Hiertoe werd onder andere een onderzoekslabo opgezet in samenwerking met Samen Onderwijs Maken Leuven (https://www.samenonderwijsmaken.be/archief/opstart-labo-no-stress).


Een tiental leraren namen gedurende twee schooljaren deel aan een professionaliseringstraject. Aan de hand van interviews werden de leerervaringen van deze leerkrachten in kaart gebracht.


Dit resulteerde in een onderzoeksposter.

Je kan hem online bekijken:

Je kan de pdf ook downloaden:

Deze poster werd gepresenteerd op het EAPRIL congres 2021 en op het ISPA congres 2022.

Het onderzoek gaf ook aanleiding tot de publicatie van een artikel in het tijdschrift "School- en klaspraktijk", jaargang 62 (3) 2022:

"Een vluchtheuvel in de klas", Marieke Vandersmissen, Katrien Goossens, Maai Huyse & Caroline Vancraeyveldt.

In mijn klas zit Ward, een achtjarige jongen die vaak heel explosief reageert, zeker wanneer er nieuwe dingen op hem afkomen. Net als ik hebben ook de andere kinderen hier last van. Zijn onvoorspelbare gedrag maakt de les, spannend, heel intensief en best vermoeiend. Tijdens de schrijfles had Word weer een moeilijk moment: hij zucht­te, kreeg een roder gezicht, kneep zijn ogen meer toe en smeet zijn balpen op de grond. Ik ben rustig op hem af­gestapt, heb hem zachtjes bij zijn hand genomen en heb hem naar achter in de klas geleid. Samen gingen we op een kussen zitten. Ward is heel gevoelig voor afwijzing, dus beklemtoonde ik dat dit geen straf was. Ik vertelde hem dat het vooral de bedoeling was om weer tot rust te komen. Knus op het kussen en in mijn nabijheid kal­meerde hij. Intussen leerde ik Ward ook beter kennen en merkte ik dat hij veel nood heeft aan uitleg over wat er gaat gebeuren. Deze duiding en het rustplekje werkten voor hem. De situatie is sindsdien verbeterd. Regelma­tig las ik voor de hele klas kalmerende tussendoortjes voor, zoals ademhalingsoefeningen of een herfstyoga. Dit werkte niet alleen voor Ward; ik merkte dat ook de andere kinderen hier positief op reageerden. 


*Ward is een fictieve naam

Lees je graag meer? Het volledige artikel kan je hier terugvinden.

Interessante links

Jonge kinderen spelen de hele dag door. Dat mag, meer nog: dat moet! Spel is een krachtige context waarin kinderen met ondersteuning van een vaardige begeleider volop groeien. Spelbegeleiding is verkennen, verbinden en verrijken. Samen op pad gaan en leren van elkaar.

De auteurs stellen in dit boek een aantal gerichte vragen over de kracht van spel in onderwijs en educatie: Hoe kun je spel in de klas ten volle waarderen? Wat zijn kwaliteitsvolle leerkracht-kindinteracties die het spel van kinderen verrijken en uitdagen? Hoe verbind je je met de groep via spel? Liggen er dan ook kansen in het spontane spel? En wanneer ontstaat intense betrokkenheid?

Uitgebreid aan bod komen onderwerpen als relatie en gedrag, zelfsturing, taal en rekenen met jonge kinderen en inbreng van kinderen in het thema. Interactie met kinderen is steeds het sleutelwoord.

De kracht van spel biedt achtergrond, inspireert met mooie praktijkvoorbeelden en laat je groeien in spel. Voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers, begeleiders, opleiders, vormingswerkers, studenten, opvoeders en iedereen met een passie voor het jonge kind.

Deze uitgave is gebaseerd op onderzoeken waarin leerkrachten en andere begeleiders van peuters en kleuters samen met experts de kracht van spel in hun eigen praktijk hebben onderzocht.

Te bestellen via: https://www.bookspot.be/boeken/de-kracht-van-spel-9789085600930

Neem zeker ook eens een kijkje naar de uitkomst van het Samen-Spel project: Playing-2-gether.

There is no such thing as a bad kid.

- Dr. Stuart Shanker -

Share by: