Ondersteun je klas

Ondersteun je klas

Er zijn verschillende manieren om aan stressregulatie in het basisonderwijs te werken.

Stress reguleren met een slimme klasinrichting.

Screen de omgeving!

>

Inzetten op bewustzijn en klasactiviteiten: kinderen ondersteunen.

>

Oog hebben voor kinderen die het moeilijk hebben en hen begeleiden.

>
Bladwijzer 1

Klasinrichting: screen de omgeving

Het is belangrijk dat je stilstaat bij de mate waarop jouw klas- en schoolomgeving stress kan veroorzaken bij kinderen. Met deze checklist kan je jouw klas- en schoolomgeving onderzoeken en voorbeeldprikkels die als stressoren ervaren worden elimineren.

Checklist >

Van ...

Naar ...


Laat je inspireren door deze voorbeelden.

Ik ga wel eens op ontdekking in het ABC Huis. Een interactief en artistiek labo voor spel, werk, onderzoek, ontdekking en expressie.

- docent Bachelor Kleuteronderwijs -

Welkom in het Kleuterlabo, een interactieve, toekomstgerichte kleuterklas binnen hogeschool UCLL.

- docent Bachelor Kleuteronderwijs -

Met het budget voor speelgoed, koop ik meubels. Er is geen ruimte om speelgoed op te bergen, ik leen het van anderen. En zo heb ik over een paar jaar een heel nieuw klasinterieur.

- leraar tweede kleuterklas -

Ik verfde alle muren in de klas wit. Dat creëert rust. Alleen de kleuren van het speelgoed springen er nu uit. Door de rust en orde, werkt het zoveel gemakkelijker.

- leraar derde kleuterklas -


Bladwijzer 2

Kinderen ondersteunen

Stress aanpakken in de kleuterklas

Je kan zowel met alle kinderen samen rond stressregulatie werken als met individuele kleuters.

Word een stress-detective en neem je rituelen onder de loep.

Stress aanpakken in het lager onderwijs

Maak leerlingen bewust van hun eigen stress, de impact op hun leren en biedt hen de mogelijkheden om zichzelf te reguleren. 

Kijk met een kritische stressregulatiebril naar de vaste rituelen in de lagere school.

Bladwijzer 3

Kinderen die het moeilijk hebben begeleiden

Vaak zien we in de klas moeilijk gedrag of kinderen die afgeleid, teruggetrokken of rusteloos zijn. We dagen je uit om dit te zien als 'stressgedrag'. Probleemgedrag is vaak een teken dat een kind overbelast is en te lang in een te hoog stressniveau zit. Als kinderen te veel stress hebben en hun energietank leeg geraakt, kunnen ze ons dat over het algemeen niet vertellen, maar tonen ze dat in hun gedrag, stemming, onvermogen om te luisteren of met andere kinderen samen te spelen. Elk kind uit stress op zijn manier. Het is aan de leerkracht om deze subtiele of minder subtiele signalen op te merken en te herkaderen. Vaak komen leerkracht-kindrelaties onder druk te staan wanneer kinderen moeilijk hanteerbaar gedrag vertonen. Het besef dat dit onmacht van het kind is i.p.v. onwil kan helpen om er meer begripvol mee om te gaan. Het voelen van een positieve relatie vormt een buffer en werkt regulerend tegen overmatige stress. 



Stappenplan van Shanker

Shanker reikt 5 stappen aan om kinderen in balans te brengen:


Meer over Shanker >

Artikel in Klasse:

Hoe maak je als leraar het verschil voor kwetsbare kinderen in je klas? Hoe bouw je een hechte relatie met kleuters op? Maai Huyse en Caroline Vancraeyveldt zoeken het uit in de kleuterklas van juf Jelke. Met onze tips & tricks word je zelf ook een expert!


Expert worden >
Share by: