Activiteiten lagere school

Activiteiten in de lagere school

Het is belangrijk om leerlingen bewust te maken van wat stress is, hun eigen stress te leren voelen en hen mogelijkheden te bieden om deze te reguleren. Verschillende activiteiten kunnen hierbij aan bod komen. Let er op dat leerlingen heel bewust weten waar ze mee bezig zijn. Het gaat dus om een proces en niet om een eenmalige activiteit die niet gekaderd is.

Leerlingen zijn zich niet voldoende bewust van hun eigen gevoelens en stressoren. Het is nodig dat de leerlingen stress tijdig bij zichzelf kunnen herkennen zodat zij niet overbelast geraken en hier gepast op leren reageren.

- oud-student Carlien De Koninck -

Stress op kindermaat geduid

Ook al is stress een complex gegeven, toch is het mogelijk om kinderen bewust te maken van wat stress is en hoe stress het leren beïnvloedt.

Guppy de worm
De arousaltoestanden die aan bod komen in het verhaal van Guppy worden verder verduidelijkt door de arousalmeter van Shanker te vertalen naar een prikkelmeter op kinderniveau met gepaste dieren en kleuren zoals een wilde, brullende leeuw in het rood. Het is belangrijk dat je bij de introductie van de prikkelmeter de koppeling maakt met de eigen ervaringen en belevingen van kinderen.

Met het verhaal van Guppy de worm (gebaseerd op 'Verhalen voor gevoelige oortjes' van Wendy Janssens) maken oud-studenten Kaatje Wuyts en Annabel Aerts stress begrijpelijk voor kinderen. De kleuren van Guppy veranderen naarmate het stressniveau verandert. Guppy ontdekt in het verhaal uiteindelijk ook wat hem doet opladen of herstellen. Je kan het volledige verhaal ontdekken op de blog 'Yes geen stress'.

Hoe werkt het brein?

In deze video wordt de werking van het brein op kindermaat geduid en wordt de impact van stress op het brein toegelicht. Zo leren kinderen dat sterke of langdurige stress het leren afremt. Kinderen met stress staan minder open voor de omgeving en voor wat anderen te vertellen hebben. Bovendien zijn ze minder in staat om zichzelf te sturen of onder controle te houden. Het dino- en zoogdierenbrein nemen de leiding over.

Lichaamsbewustzijn is je eigen stress voelen

Er bestaan verschillende oefeningen om kinderen meer bewust te maken van hun eigen lichaam en de signalen. Het lichaam is immers een belangrijke verklikker van het eigen stress(niveau). Oud-studenten Kaatje Wuyts en Annabel Aerts tonen hoe je het lichaamsbewustzijn bij leerlingen kan vergroten.

Met stress aan de slag

Leer kinderen zichzelf situeren op de prikkelmeter zodat ze weten welke kalmerende of activerende activiteiten ze nodig hebben om in het juiste prikkelniveau te komen. 


Kalmerende activiteiten rond ademhaling, meditatie, massage en yoga vind je op de blog 'Stress-out' van oud-student Laureen Saelens.

Share by: